7.10.2011

Review : Samsung Netbook NB30 Plus

Salam n hye all. Kali ni aku nak buat review gadget pulak. Tapi review kali ni lain sikit sebab aku review gadget yang aku ada. Kalau sebelum ni aku review ape tablet tu entah, entri ni aku nak cerita pasal netbook. 'Wow, dah pakai netbook la sekarang'. Ala, netbook je kot. Tak macam korang semua yang banyak duit beli lappy power2 tu. Ok, jom belek2 netbook tak seberapa milik hamba.





Dekat spec Windows 7 Home Premium tapi kenapa netbook aku running Windows 7 Starter?
  • Macam mana boleh minat kat netbook?

Okey, mari aku story satu2 pasal macam mana boleh beli netbook ni. Semenjak dah jadi mahasiswa ni, keperluan untuk menggunakan lappy atau netbook semakin meningkat. Jadi aku tersekat di antara keperluan dan keinginan. Haha, ayat macam orang bahasa pulak. Okey, aku dekat sini duduk dalam dorm. Jadi, bila semua dormmate dah mula bawak lappy masing2, aku terus terpinggir. Dalam pada masa yang sama, aku perlukan lappy untuk aku settle kan assignment macam typing.





Biar pun dah masuk dalam kes perlu sangat guna lappy, aku masih kurang kan keperluan tu dengan guna lappy member. Ye la, aku terus terang cakap aku tak mampu nak beli lappy. Walaupun aku dapat WPP dari PTPTN yang bernilai RM1500, tak kan la aku nak guna semua tu buat beli lappy. Kalau ye pun, mana la cukup 1500 nak beli lappy. Lappy Dell pun RM1600 member aku beli.

 
Sudah, panjang pulak melalut. Okey, terus kepada macam mana aku beli netbook ni. Masa aku balik rumah lepas minggu orientasi habis, aku cash kan cek WPP yang aku dapat. Kebetulan masa tu, member abang aku berhajat nak pajak netbook dia sebab nak pakai duit untuk kahwin. Aku mula tertarik sebab memang terdesak nak pakai lappy @ yang sekutu dengan nya. So, berbekal kan RM500 dari WPP, aku ambil netbook tu. Tak ade pulak first pic masa beli. Sekarang ni aku terikat dengan deal which is dalam masa 3 bulan, owner tu akan tebus balik netbook. Masalah nya, aku dah sayang dengan netbook ni. Problem2..



  • Apa perasaan masa mula2 pakai netbook ni?

First impression aku kat netbook ni 'Wow, boleh tahan design dia'. Tapi bila dah boot, 'Allah, ape pulak window 7 starter ni macam win 98?' Terus down rasa nya. Pastu ade je network connection yang ask to connect to connection. Tapi di sebab kan masa tu nak cepat sebab nak balik kampus, aku tak godek2 tapi terus simpan dalam beg.

Sampai2 je kat kolej terus la explore2 jap netbook ni. Bila member2 tanya pasal netbook, seboleh2 tak nak jawab sebab malu pakai netbook je plus netbook cam ape tah. Microsoft Word pun tak ade habis macam mana aku nak buat assignment typing. Dengan rasa geram, terus je simpan dalam loker sampai ramai member2 aku tak tahu yang aku bawak netbook.Ade la dalam 3 minggu aku biar je tak guna langsung.

Hati aku tergerak balik nak guna netbook ni bila member2 aku cakap Wifi kat hostel dah activated dan boleh guna. Masa tu ramai member2 aku pelik macam mana aku boleh ada netbook. 'tak pernah nampak pun netbook kau sebelum ni?'. Aku buat tak tahu je and terus kan guna netbook ni untuk browsing. Boleh je kalu nak browsing kat handphone aku, tapi mana la puas. Jadi, terpaksa la guna netbook ni walaupun tak puas hati.



  • Kata tak suka, macam mana boleh sayang pulak nak bagi kat owner balik?

Cerita nya mula macam ni. Satu malam tu, aku bagi member aku pakai netbook ni. Tak kisah la sebab tak sayang pun kat netbook ni. Tapi lepas je member aku tu pakai, dia cakap netbook aku kena virus. Dengan muka tak cuak langsung, aku cakap 'tak ape, biasa la ni kalau guna public wifi'. Baik gila aku masa tu. Oh lupa, aku kan memang baik. Haha..

Problem virus tu tak serius sangat. Netbook masih boleh on and running macam biasa cuma notifcation virus threat selalu pop-up. Menyirap jugak rasa bila asyik pop-up je. Sebab dah tak tahan dengan notification tu, aku install Microsoft Security Essential. Running scan and aku pass tugas kat member aku sebab aku ade kelas. Balik je dari kelas, diorang cakap netbook dah tak boleh on. Ah sudah, susah aku macam ni.

Macam2 aku buat untuk elok kan balik netbook tu. Daripada cuma masalah blue screen sampai la tak boleh nak boot langsung. Aku dah semakin buntu dan terpikir satu je jalan penyelesaian nya, HANTAR KEDAI. Tapi dalam masa sama, cuba jugak nak solve sendiri. Sampai la aku buat full system restore yang dah built-in dalam netbook ni under software Samsung Recovery Solution. Serta merta elok dan window pun jadi lebih senonoh daripada dulu. Sekarang, saya sayang netbook saya sangat2. Huhu..



Kesimpulan nya, hargai la ape yang kita ada. Bersyukur la dapat pakai netbook. Orang lain tu ada yang nak makan pun tak dapat. Alhamdulillah..



P/s: Kalau dulu rasa malu je nak tunjuk kat member2, sekarang rasa bangga pulak sebab netbook ni dah la ringan, nak bawak mana2 pun senang. Cuba banding kan keluar jalan bawak netbook dengan bawak lappy, mesti la netbook lagi convinient kan. Jadi, hope sangat owner tak tebus balik netbook ni.

P/s lagi: Maaf atas ketiadaan gambar. Akan diupload kemudian. Handphone saya ade dekat mem besa. Huhu.. 




















Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...