10.31.2010

Jom Perang dengan SPM!!

                     

Entri ni panjang dan membosankan!! Nak tahu tujuan aku tag korang beramai2 kat fb? Scroll terus ke bawah ye.. Kalau nak komen, guna shout box yang wane ijau  kat tepi tu. 


Salam and hye semua. Ok, aku tahu korang mesti rase menyirap dengan aku sebab tag korang semua kat status fb aku semata-mata untuk korang baca entri aku ni. Ok, sorry sebab buat camtu. Ni aje cara untuk aku dapat perhatian korang untuk jenguk blog ni. Aku buat camni bukan la nak promo tapi ade sesuatu yang aku nak sampai kan yang mana mustahil untuk aku buat kat fb tu. Kalau rase tak suka and bernanah mata nak baca, dipersilakan tekan button pangkah warna merah kat atas tu ye. Aku tak kisah pun.. =)

Ok, hari ni 31 Oktober 2010 yang mana bermaksud start esok, kita semua cuma ada 23 hari je lagi nak struggle gila2, prepare senjata, plan strategi untuk berperang dengan SPM ni. Kalau korang tanye dengan aku “berapa percent dah prepare?” aku tak boleh nak bagi jawapan. Sebab nya aku rasa 10% pun tak sampai lagi kalau nak banding kan dengan member2 aku yang lain.

Aku percaya korang semua ada yang dah khatam buku teks tu lebih dari dua kali. Aku? Kalau dah hari2 ngadap pc je, zaman bile nye aku nak baca buku. Tapi aku tahu kite semua nak cemerlang and masih ade mase untuk kite usaha kan apa yang termampu. Go3!!


So, aku nak kasi list perkara2 yang patut di buat pada masa yang singkat ni. Ni pandangan aku je. Tak terima, tak ape.. =)

      1.  Study/revision/buat latih tubi.
Study la macam yang kawan kita ni buat. Tapi kena ingat, study biar ikhlas. Jangan study sebab kena suruh mak, ayah mahupun “kekasih”. Haha.. Bila ikhlas baru la senang nak paham. Yaa, aku taw aku pun tak larh ikhlas mane dalam study tapi aku masih dalam usaha menuju ke situ. Hehe.. Malas nak Study? Lantak la korang situ. Aku dah nasihat dah yee..

Ha, untuk korang yang ambik addmath and masih lemah lagi, aku ade satu website yang mungkin boleh membantu. Nak tengok? Klik sini. Aku tak explore sangat pun website ni sebab ads dia kat fb kate “last minute study”. So, tunggu la 23 hari lagi, baru aku bukak kot. Ngahahaha..
                         
addmath
                          
         2. Doa, Doa dan Doa..

doa penerang hati_1024

Doa ni penting sebab doa yang bertindak sebagai penghubung antara kita dengan Allah (muslim). Rasa nya semua agama ade guna pakai konsep yang mane kalau nak sesuatu, kita mintak dengan tuhan. Sorry kalau wrong info, aku bukan larh seorang yang tinggi ilmu agama. Aku pun tak nak ulas pasal ni dengan lebih lanjut sebab aku bukan orang yang layak nak bercerita soal agama dan amal ibadah. Aku sedar ilmu agama aku cetek. Cuma aku tahu doa tu penting sangat.

          3. Jaga Emosi!!


stressed-out

Ok, jaga emosi ni pun salah satu benda yang penting yang kita kena buat. Ni sebab, bila emosi terganggu, semua benda yang kita nak buat tak kan terlaksana. Ala, korang semua mesti pernah kena kan stres2 ni. Sekarang ni aku sendiri sedang berdepan dengan masalah ni. Pantang ade silap sikit, terus tak ade mood. Korang ade yang sekapal dengan aku ke?

Cikgu pesan, kalau stres, ingat Allah dan mintak direct dengan Allah supaya diberikan ketenangan. InsyAllah, akan aku praktikkan. Kalau ade cara2 nak atasi stres yang lain, share2 la yee.. =)

          4. Jaga Kesihatan!!

fotolia_4363099_XS


Jaga kesihatan tu penting tak kira la nak SPM atau nak buat ape sekali pun, kita kena sihat. Kalau dah sakit, macam mane nak exam kan. Jadi, dalam masa 23 hari ni, jaga larh kesihatan tu. Untuk yang kaki bawak moto laju (bukan aku ke?), bawak2 la berubah. Bukan ape, kita berjaga-jaga sebelum terkena. Jadi kalau dah takdir nak terkena pun kita tak larh terkilan sebab dah berhati2 kan.. =) Ingat, “health is wealth”.


Ok larh, rasa nya dah cukup dah aku membebel tak tentu pasal ni. Oops, lupa larh pulak. Sebenanya, aku buat entri ni khas untuk aku mintak ampun mintak maaf ngan korang semua. Aku tahu aku bukan larh manusia sempurna yang tak buat silap. And kalau korang nak mintak maaf kat aku, aku maaf kan. Kira 0-0 la yee, And kalau aku ade terambik @ terpakai @terbuat harta ape2 barang korang, mintak larh balik dengan baik yee. Lagi satu, sekarang ni aku betul2 ade problem dengan “mood management”. Kalau ade sape2 yang sudi nak tolong, aku alu-alu kan sangat2.

Thankz kepada yang membaca.  Kalau nak komen, nampak tak ade satu benda kat belah kanan page ni yang ade tulis "SHOUTBOX" tu? Ha, komen kat sane ye. Ok, Wishing U All Gudluck In SPM!! SPM, Here We Come!!  Ngahaha...
      
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...